Verbindende communicatie

Hier lees je het interview over verbindende communicatie met Nelly de Jong van ConFront Coaching

 Verbindend communiceren is als volgt samen te vatten: 

Wat leeft er in mij, wat leeft er in jou en wat kan ik doen om het leven voor ons twee-en nog mooier te maken.

Hoe doe je dat in hemelsnaam? Het vergt wat van jezelf om verbindende communicatie toe te passen. Want wie weet nou eigenlijk echt wat hij voelt en nodig heeft? Laat staan dat je weet wat er in de ander omgaat? Dat hebben we in onze cultuur niet geleerd van onze ouders en voorouders. 

Het  begint bij verbinding maken met jouw gevoel;  ''what you give is what you get.'' Als je oordeel geeft, krijg je oordeel terug. Als je gevoel geeft, krijg je ook eerder gevoel terug van die ander. Daarmee ontstaat verbinding. Geen verlies, maar win-win. Verbindend communiceren betekent dus dat je jouw diepste gevoelens en behoeften laat zien. Dat is voor veel mensen een behoorlijke uitdaging. We zijn het verleerd op het moment dat het ego zich begint te ontwikkelen.

Authentiek zijn is echter je geboorterecht. Baby’s zijn kwetsbaar en vragen wat ze nodig hebben; eten, aandacht, een schone luier. Verbinding die voortkomt uit authenticiteit is een basisbehoefte van mensen. Kijk maar om je heen, de mensen die we het meeste aanbidden zijn mensen die echt zijn. Die zichzelf en hun gevoelens laten zien. Neem als voorbeeld Patty Brard, die lak heeft aan alles. Zij trekt toch mensen aan. Ze is echt en echtheid verbindt.

Kwetsbaarheid

Als je de stappen van verbindend communiceren volgt, dan is er een moment waarop jij een verzoek doet aan de ander. Dat lijkt kwetsbaar, maar is het niet. Ongeacht of de ander hierop ingaat, een ander kan jou niet raken. De raakbaarheid zit in jezelf. Je moet je realiseren dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw emoties. Die komen voort uit oude pijn. Dat is ook de reden dat je in de trainingen van Nelly de Jong met jezelf aan de slag gaat.

Als je voelt dat er een gat zit tussen jouw behoefte en wat je krijgt, dan betekent dit dat je het eerst aan jezelf moet geven. Ook al vervult die ander jouw behoefte, het zal nooit genoeg zijn. Door van je eigen pijnpunten bewust te worden en eraan te werken, verdwijnt de behoefte om aan die ander iets te vragen. Als je van jezelf zijn mag wie je bent, ben je niet zo bezig met dat in de buitenwereld te krijgen. Je bent beter in staat om het aan jezelf te geven. Vanuit deze situatie van verbinding met jezelf, kun je beter verbindend communiceren. De intentie is dan echte verbinding en niet dat de ander jouw behoefte vervult.  

Deze methode brengt met zich mee dat je een nee van de ander moet eren. Let op; de methode wordt daardoor niet minder. Je geeft namelijk wel aan wat voor jou belangrijk is. De balans van geven en nemen in een relatie is belangrijk. Zie het als een emotionele bankrekening, waarin storten en opnemen gelijk moeten zijn. Ook al zegt de ander nee, er heeft een storting en opname plaatsgevonden. Dat doet iets. Als je er niet over praat, is het er ook.

Bedrijfsleven

Vanuit het bedrijfsleven is er belangstelling voor deze manier van communiceren. Nelly de Jong is op dit moment bezig om binnen de politie deze methode te introduceren. Juist daar zijn ze ook met dit soort dingen bezig.  Deze methode om te kijken naar een weg van win-win kost meer tijd.  De ene situatie leent zich daar meer voor dan de andere. Soms is het nodig om eerst handelend op te treden. In het leger werkt het niet altijd, of bij een psychose. Dan is het nodig om eerst op te treden en daarna de methode toe te passen. Afhankelijk van de context kan een organisatie op lange termijn met deze investering heel succesvol zijn. 

Ken je zelf mooie voorbeelden van de kracht van kwetsbaarheid die ik kan belichten op mijn website. Ik nodig je uit om contact met mij op te nemen. Graag ga ik met je in gesprek